Toggle Zoom
Toggle Zoom

10 sprøde tips til et godt arbejdsmiljø på kontoret

oprettet d. under Guides, Inspiration

10 sprøde tips til et godt arbejdsmiljø på kontoret
Toggle Zoom

Er du træt af, at dit kontor lyder som et venteværelse hos lægen, med rungen og akavet ekko af din egen stemme? 

Du opholder dig på kontoret i gennemsnit 37 timer om ugen, for de flestes vedkommende langt længere. Er det så ikke ideelt, at gøre dit kontor rart, at være i? Læs de kommende 10 tips for, at gøre din oplevelse på kontoret langt bedre. 

 

1. Giv akustikken baghjul

På større kontorer kan det let føles meget tomt og en smule forladt. For, at komme det til livs, kan du anskaffe dig noget, som hjælper på akustikken i lokalet. Akustikken kan forbedres på flere måder. Du kan blandt andet anskaffe dig bordskærme.

 

Bordskærme er super ideelle til det mindre kontor, da de ikke fylder yderligere i rummet. Bordskærme påsættes på bordet og fylder ikke på gulvpladsen.

 

Er dit problem stort, modsat dit kontor, kan frontskærme gøre tricket. Frontskærme er en anelse større end bordskærme, men fungerer på samme facon, med montering på selve bordet. 

 

Er dit kontor stort, ville foldeskærme eller skærmvægge måske være mere ideelt. Foldeskærme og skærmvægge står på gulvet og kan med lethed flyttes, eller sammensættes og dermed samtidig skabe rumopdeling. Noget andet, der er smart ved foldeskærme og skærmvægge er, at de kan bruges som opslagstavler. 

foldeskærm, foldeskærme, frontskærm, frontskærme, bordskærm, bordskærme, akustik, boboonline

 

 

2. Lav smarte arbejdshjørner

hjørneskrivebord, hjørneskriveborde, skrivebord, skriveborde, kontor, boboonline

En genial måde, at få udnyttes hjørnerne af kontoret er ved, at opstille et hjørneskrivebord. Det smarte ved hjørneskriveborde er, at de udfylder pladsen og de giver en god rummelighed.

 

Du kan eksempelvis lægge dine papirer på den ene del af bordet og sidde med din computer ved det andet. Så skal du ikke hele tiden til, at sidde og bakse med papirerne. 

 

Hjørneskriveborde fås i alverdens former og faconer. Er dit kontor lille kan du eventuelt anskaffe dig et hjørneskrivebord med opbevaring. Det kan du få både med over- og under-opbevaring.

 

Udnyt pladsen på bedste vis hvor du kan, det kan sparer dig for pladsmangel. 

 

3. Hvad fanden gør jeg med alle mine mapper? 

Mapper og papirer kommer hurtigt til, at flyde på kontoret, men det behøves de faktisk ikke.

 

Med den ideelle opbevaring, kan du faktisk lave en rød tråd i dine mapper og papirer og samtidig få det til, at se organiseret og ryddeligt ud. Det kan du som eksempelvis gøre med bogkasser eller bogreoler

 

Det smarte ved bogreoler er, at de er lavet til formålet. Det vil sige, at der typisk er flere huller til hylderne, alt efter hvor høje/lave dine mapper og bøger er. Det kan tilpasses og matches efter behov.

 

En af de væsentligste ting på dit kontor er, at skabe orden og ro, til at kunne arbejde. Derfor skal du ikke undervurderer vigtigheden af, at skabe orden. Det giver dig ro til, at koncentrere dig om det, der rent faktisk er meningen og ikke blive distraheret af rod og af, at du ikke kan finde dine ting. 

 

Det kan også være et reolsystem ville være mere ideelt. Læs hvorfor i næste punkt. 

opbevaring, kontor, mapper, kontormøbler, akustik, bøger, mapper, bogreoler, reoler, boboonline

 

4. Opsæt et reolsystem og skab rammerne for et organiseret kontor

reolsystem, reolsystemer, reoler, kontor, kontoropbevaring, boboonline

Kan du godt lide, at have dine ting samlet ét sted, så udvælg en væg på dit kontor hvor reolsystemet skal opsættes.

 

Et reolsystem kan både fungerer supergodt op ad en væg, men du kan også vælge et hvor, at du kan sætte ind og tage ud fra begge sider.

 

Hvis du vælger et reolsystem hvor der ikke er en "væg" på den anden side, kan du bruge den som rumdeler, samtidig med, at du kan finde mapper fra begge sider. 

 

Reolsystemer er super ideelle til dig med mange mapper og papirer. Dels fordi, at de kan sammensættes, dels fordi, at de kan udvides hvis du får brug for mere plads.

 

Reolsystemer kan sammensættes på den ene og den anden facon og stadig holde den rene linje hele vejen igennem. 

 

5. Skal jeg vælge en kontorstol eller en gamerstol

En kontorstol er ofte en lækker faktor til dit kontor. Med en lækker kontorstol, stiger "stilen" på din kontor.

 

Det er dog ikke alle kontorstole der er decideret behagelige, at sidde i. Derimod er gamerstole utrolig behagelige, at sidde i.

 

Sidder du mange timer på kontoret, kan det være en gamerstol ville være mere ideel. En gamerstol kan typisk lænes tilbage og dermed øge komforten, så du ikke sidder i den samme stive stilling i mange, mange timer.

 

Både en kontorstol og en gamerstol har sine fordele, men hvad der er mest ideel for dig, ved kun du.

 

Du kan eventuelt kigge lidt på fordele og ulemper ved stolene og derefter tage en beslutning om, hvilken der er mest ideel for dig. 

kontorstol, kontorstole, gamerstol, gamerstole, boboonline, kontor, akustik

6. Er du den tjekkede type, hvor det hele skal stå skarpt? 

hævesænke, hæve sænkeborde, hæve, sænke, borde, skriveborde, kontorborde, kontormøbler, boboonline

Skal du være ekstra smart, så skal du anskaffe dig et hæve sænkebord. Dels er de super dekorative og smarte, dels er de super funktionelle.

 

Kan du eksempelvis godt lide, at skifte imellem, at stå og sidde op foran din computer, så er et hæve sænkebord super ideelt. Endvidere, kan du ændrer højden for, at sidde højere/lavere og dermed give dig selv muligheden for noget variation, i dine arbejdsstillinger. 

 

Du kan finde hæve sænkeborde i alverdens materialer, så frygt ikke for, at du ikke kan få det her stilede træbord, det fås også i hæve/sænke-udgave.

 

Hvis du ikke har behov for et bord der kan indstilles, så kan det være, at du vil læse mere om normale skriveborde.

 

Under næste punkt kan du komme tættere på en konklusion om hvilket bord der er ideelt for dig. 

 

7. Har jeg behov for et skrivebord med eller uden opbevaring? 

Før du går på indkøb efter kontormøbler, kan du stille dig selv nogle gode spørgsmål undervejs.

Eksempelvis kan du tage et kig på om du har brug for yderligere opbevaringsmuligheder, hvor et skrivebord med opbevaring ville være ideelt til netop dette.

 

Det kan være du har brug for skriveborde der skal kunne flyttes, hvor et bord uden opbevaring ville være mere passende. 

 

Et godt råd ville være, at lave en liste over ting dit kontor skal indeholde og derfra vurdere hvilke og hvor mange møbler du skal indsætte.

 

Det er vigtigt, at have i tankerne hvor stort dit kontor er og dertil hvordan du stadig holder det ryddeligt og luftigt. 

kontorborde, skrivebord, skriveborde, kontorbord, bord med opbevaring, boboonline, kontor

 

8. Til dig der afholder konferencemøder på din arbejdsplads 

konferencebord, konference, konferencemøder, konferencestole, kontor, møder, boboonline

Arbejder du et sted hvor der afholdes konferencemøder og samtaler, så skal du også have møbler dertil.

 

Intet giver et konferencemøde bedre vilkår end et lækkert bord. Et konferencebord der er tilpasset til, at du kan sidde rundt om det og føre dialoger og oplæg.

 

Har du allerede besluttet dig for, at anskaffe dig et konferencebord, ville det være på sin plads, at anskaffe nogle dertilhørende stole. 

 

Giv dit konferencelokale de fedeste forudsætninger med flotte og komfortable møbler og hold lidt længere på dine medarbejdere/kollegaer. 

 

9. Indret dig med arbejdsmiljø i fokus

Det er vigtigt, at dine ansatte og du føler sig godt tilpas, på jeres arbejdsplads. Du kan afhjælpe problemet ved, at indrette dig sådan, at dine ansatte ikke sidder på skødet af hinanden.

 

Sæt bordene forskelligt og med luft mellem hinanden. Her er foldeskærme og skærmvægge, igen, super ideelle. Skab noget rumopdeling, så dine ansatte ikke bliver distraheret af hinandens pc'er, samtaler og interne snakke.

 

Ved, at stille nogle rumdelere op forskellige steder i rummet, skaber du små stationer, hvor de ansatte kan sætte sig, alt efter opgave og behov. 

 

Sidder dine ansatte eksempelvis og laver noget gruppearbejde, kan du indrette et fast sted i rummet, hvor det er tilpasset gruppearbejde.

 

Ved siden af gruppeområdet, kan du opsætte en foldeskærm, sådan, at de, der laver soloarbejde ikke sidder lige ved siden af gruppeområdet. 

arbejdsmiljø, godt arbejdsmiljø, arbejdsklima, kommunikation, snak, boboonline

 

10. Snak sammen og kommunikér 

kommunikation, arbejdsmiljø, snak sammen, chef, kolleger, kollegaer, sammenhold, boboonline

Er du chef, så sørg for, at dine ansatte føler sig anerkendt og mødt i deres behov, hver især.

 

Du kunne eventuelt holde samtaler hvor du hører den enkelte om hvordan vedkommende arbejder bedste. På den måde kan du sørge for, at hver enkelt har en plads på kontoret som er ideel for dem.

 

Det kan være nogle har svært ved, at koncentrere sig, hvis der sidder mange bagved og andre det ikke genere - og dermed har du allerede mødt dine ansatte. 

 

For, at få dine ansatte til, at yde bedst muligt, kommer du ikke udenom, at lære dem, at kende. Det kunne du gøre ved, at afholde faste møder hvor du hører deres ønsker.

 

Det vil kun skabe gensidig respekt og dermed et bedre arbejdsmiljø, hvilket er til alles fordel. 

 

1, 2, 3 - og så er det i gang!

Med disse 10 tips er du nu klædt supergodt på til, at skabe rammerne for et godt arbejdsmiljø. Det er ikke nødvendigvis alle 10 tips som kan bruges for dig, men pluk de ud som er, og kom i gang med, at skabe. En god idé ville være, at lave en liste over mangler og ønsker til kontoret, så du er sikker på, at få det hele med. 


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar

Til toppen